SOPRANO MEETS BASS: SEPHARDIC TREASURES – TESOROS SEFARDIES

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"Foto de Castrillo de Mota de Judíos. Burgos. España"

(English version below)

SOPRANO MEETS BASS: SEPHARDIC TREASURES – TESOROS SEFARDIES
CD – Ansonica Records.
Por Ana María Ruimonte.
ruimonte.sitehappy.com, www.owlsong.com
Phoenix, 28 de julio de 2020.

“Las civilizaciones evolucionan pero nunca mueren. Son nuestras raíces”. Juan Ramón Jiménez.

El proyecto “Tesoros Sefardíes” surgió del encuentro entre Alan Lewine y yo en la búsqueda de la cultura sefardí en España. Yo había vivido en una sociedad contemporánea que con el paso de los siglos prácticamente tenía olvidada la presencia de los moros y judíos en España en el pasado. Claro que nos habían dejado detalles arquitectónicos en nuestras ciudades y pueblos, pero en nuestro mundo actual ya los teníamos asimilados como algo inherente a ellas.

Cayó en nuestras manos el “Romancero Sefardí de Oriente” que contenía las canciones de las mujeres de tradición oral en español o ladino, y que tras la expulsión de los judíos en 1492, llegaron a rincones insospechados, transmitiéndose durante siglos y hasta nuestros días.

Algunas de estas canciones yo me las imaginaba ambientadas en un pueblo pequeño de Castilla, con mujeres vestidas en negro y con un pañuelo en la cabeza y lazo bajo su barbilla, algo desarregladas, viviendo entre gallinas y ovejas, ordeñando las cabras, vendiendo los huevos y la leche, o bien cosiendo por las tardes sentadas a la puerta de sus casas en sillas de mimbre y madera mientras charlaban de todo. Mujeres analfabetas que sin embargo, mantenían una sabiduría popular y una curiosidad por todo lo nuevo y diferente. Mujeres que cantaban, con voces agudas y penetrantes, casi a gritos, por un camino empedrado al ir a por agua a la fuente, o mientras lavaban o cosían, y cuyos ecos traspasaban ventanas y puertas… la voz radiada del momento. Y también me imaginaba a los hombres que cantaban entre dientes realizando escalas rápidas, trinos y dibujos melódicos interminables, mientras pasaban caminando con un garrote en la mano que golpeaban a su paso, mientras pastoreaban o llevaban los burros cargados del campo, o labraban las tierras… Hombres que trabajaban en los campos desde el amanecer y calzaban alpargatas de esparto llevando una gorra, que se sentaban a descansar bajo la sombra de una encina o que se encontraban a tomar unos chatos en el bar del pueblo…
Pero muchas de esas canciones representan también un mundo diferente y refinado de un pasado en una pequeña ciudad o en el campo, dentro o al pie del castillo o de la casa, donde la reina o la señora se encontraba sola la mayor parte del día, en un mundo elegante y algo aristocrático de tipo medieval.

Guerras, asesinatos, raptos, engaños, mujeres perversas, niños inocentes, hombres poderosos… el agua de la fuente o la que hierve en el puchero de la cocina, el agua del río que lleva peces y a veces también oro, el agua de lavar ropas de lana o seda, o de mala calidad… las casas y palacios, los anillos indicativos de riqueza y de matrimonio, los bebés, los maridos, los bordados, los animales domésticos como perros y gatos, las palomas y caballos, los gavilanes para la caza, la tierra polvorienta… Todo nos habla del medievo.

Alan y yo formamos Soprano Meets Bass e iniciamos una colaboración musical de unión de nuestras culturas a través del pasado, buscando nuestros orígenes, y trayéndolos a la luz en el presente a través de la música. Seleccionamos el repertorio y escribimos juntos algunos arreglos. Actuamos en conciertos en Europa, Estados Unidos, Cuba e Israel, colaborando con músicos de diferentes países y culturas.

Hace 3 años nos lanzamos a la aventura de la grabación en un estudio en Brooklyn con Julián Vaquero, Shai Wetzer, Duane Eubanks, Alicia Svigals, Hadar Noiberg y Chano Domínguez. Completamos el proyecto en España con Víctor Monge y en Israel, con Yonnie Dror. Y así nació Sephardic Treasures. En él, todos los músicos contribuyen con gran variedad de estilos de jazz, flamenco, medio oriente, y sonidos de la naturaleza, mientras que el bel canto mantiene intactos los ritmos y melodías del momento.

En los romances distinguí a varios personajes y con mi voz, les doté de carácter propio. El rey, unas veces furioso, otras triste; la reina infiel, bella y a la vez ingenua; el amante, con los pies en la tierra; el niño chivato casi fantasmagórico y su madre, malvada; la bella mora cautiva y el joven decidido que la rescata para descubrir finalmente que es su propio hermano; la bella Jimena que es una mujer castellana con carácter que llama “pan al pan y vino al vino” y que reclama justicia nada más ni nada menos que al propio rey. Y aquella hija guerrera que acompaña a su padre a la guerra de Aragón y acaba venciéndola pues el enemigo de su padre resultó ser el amor de su vida… Con el coraje suficiente, fidelidad y compromiso, el amor hará justicia y se alcanzará la paz.

Con la trompeta de Duane Eubanks nos desplazamos desde Sevilla al club de jazz Birdland de Nueva York… la guitarra flamenca de Julián nos sitúa en La Alhambra de Granada, con la percusión de Víctor Monge aparecemos en los olivares andaluces y podemos hasta oler el aire que nos rodea, y con el también percusionista Shai Wetzer cabalgamos en los campos árabes, mientras que la flauta de Hadar Noiberg nos hipnotiza. El shofar o cuerno de Yonnie Dror nos pone en contacto comunicador con nuestro profundo instinto animal, el piano de Chano Domínguez nos anuncia la algarabía del castillo, el violín de Alicia Svigals nos trae a la música country americana y a la fantasía de las brujas transformadas en pájaros verdes, y todo camina con el soporte de Alan Lewine al contrabajo que nos marca el carácter de cada pieza y la dirección llevándonos de un lado a otro y del medievo a nuestros días y viceversa… En Sephardic Treasures la música nos transporta en el tiempo y en el espacio y nos descubre que somos una mezcla de todo, y a la vez, un todo que es propiamente nuestro.

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SOPRANO MEETS BASS: SEPHARDIC TREASURES – TESOROS SEFARDIES
CD – Ansonica Records.
Por Ana María Ruimonte.
ruimonte.sitehappy.com, www.owlsong.com
Phoenix, July 28, 2020.

“Civilizations evolve but never die. They are our roots.” Juan Ramón Jiménez.

The project “Sephardic Treasures” was conceived when Alan and I got together, and decided to look into the Sephardic culture in Spain. I had been living in a society that had forbidden the presence of Moors and Jews in Spain for the past 5 centuries since they were expelled in 1492. Of course, we have architectural remains but in today’s world we have incorporated all those and assimilated them into something inherent of our cities and towns.

The “Romancero Sefardí de Oriente” fell into our hands. Songs of women that arrived to the most unsuspected corners once they were expelled from Spain, their songs transmitted by oral tradition through the centuries.

I imagined some of these songs sung by women in a small town in Castille, in Spain, dressed in black with scarves on their heads and lace under their chins, a bit untidy, living among hens and sheep, milking goats, selling eggs and milk, or sewing in the late afternoon while sitting in the doors of their homes, on chairs made of wicker and wood, talking about everything. Illiterate women, but having deep knowledge and curiosity for everything in their lives. Women who sang on the way to get water from the fountain, or while washing or sewing, with high voices that carried far, nearly shouting, and resounding while walking over a stony way, whose echoes passed through windows and doors so everybody could hear their singing … functioning as the radio broadcasts of those times. I also imagined men singing through their teeth with a smile as they worked, singing fast scales, trills and never-ending melodies, while they passed walking with canes in their hands banging against the floor, while they shepherded their flocks, or led their donkeys loaded with country goods, or while laboring the lands… Men who worked from sunrise and walked with shoes made of straw and wearing caps, or who sat to rest in the shadow of an oak or to have a wine with their friends in the bar in town…
But also, many of those songs show a different and refined life in a city or in the country, in medieval palaces or at the feet of castles, where the queen or the dame was alone most of the time, in an elegant yet medieval kind of aristocratic world.

Wars, murders, captives, cheats, difficult men and women, innocent children, powerful men … The waters of the fountain or the water boiling in the pot of the kitchen, the river carrying fish and sometimes gold, the water to wash clothes that can be made of wool or silk, high or low quality clothes, elegant renaissance houses and great palaces, rings as wealth and for binding marriage, the babies, the wives and husbands, the embroidered clothes and tapestries, domestic animals such as dogs or cats, pigeons or horses, hunting birds and dusty lands … All these speak to us of the medieval times.

Alan and I founded Soprano Meets Bass and began a musical collaboration to link our cultures going back to the past, looking for our origins and bringing the present to light by means of modern musical settings.
We chose the repertoire and wrote arrangements together. We performed concerts in Europe, Cuba, the United States, Israel, and we collaborated with musicians from different countries and cultures as we developed the project.

Three years ago we jumped into the adventure of recording in a studio in Brooklyn with Julián Vaquero, Shai Wetzer, Duane Eubanks, Alicia Svigals, Hadar Noiberg and Chano Domínguez. We finished the project with Víctor Monge in Spain and with Yonnie Dror in Israel. And thus Sephardic Treasures was born. All the musicians contribute bringing a variety of different styles in jazz, flamenco, Middle Eastern, and the sounds of the nature, while the bel canto leaves the lyrics and melodies of those times mostly intact as recovered and notated from the 20th century oral tradition by various ethnomusicologists.

In the romances I distinguished several characters and voiced them to give them each their own personality. The king, sometimes furious, others sad; the unfaithful queen who was at the same time beautiful and naive; the lover, with his feet on the ground; the talkative ghost of a murdered child and his evil mother; the beautiful captive Moorish girl and the young man who rescues her to finally discover that he is her brother; the beautiful Jimena who is a Castilian woman with strong character who is a straight talker, who dared to demand justice from the king. And that warrior daughter who goes with her father to fight and win the war of Aragon and after she is exposed as a woman marries the enemy leader … These songs tell us that love can make justice and achieve peace through bravery, fidelity and compromise.

With the jazz trumpet of Duane Eubanks we move from Seville to the Birdland jazz club in New York, the flamenco guitar of Julián Vaquero places us in the Alhambra in Granada, Víctor Monge’s percussion takes us to the Andalusian olive groves and we can smell the air around us, with the drums and percussion of Shai Wetzer we ride to the Arab countryside while Hadar Noiberg hypnotizes us with her flute. The shofar of Yonnie Dror puts us in communication with our deep animal instincts, Chano Domínguez’s piano announces the gabble in the castle, the violin of Alicia Svigals brings us American country music and the fantasy of the witches transformed into green birds, and everything is held together walking with the support of the bass of Alan Lewine, who marks the character of every piece and the direction taking us from one part to another, from medieval times until today… In Sephardic Treasures, the music transports us in time and space, and helps us discover that we are a mix of all, and at the same time, an all which is humanity.
(Translated by Alan Lewine).

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